Ruim 60 schoolklassen hebben in de periode september tot en met november 2024 De Wieger bezocht onder begeleiding van ons educatieteam. Veertien basisscholen uit de Gemeente Deurne namen deel aan onze spiksplinternieuwe educatieprogramma's ‘Hoe kook je een kunstwerk?!’ voor groep 1-2 en ‘Achterstevoren, ondersteboven’ voor groep 3-4.
Bij het programma van groep 1-2 'Hoe kook je een kunstwerk?!' gingen de kinderen op zoek naar de juiste ingrediënten om een kunstwerk te kunnen koken. Dit deden ze met behulp van onze museumdocenten en vrolijke lepels: Klaartje Kleur, Pietje Potlood, Vicky Vorm en Kees Kunstenaar. Ze verzamelden alle kleuren, vormen en materialen die je nodig hebt om een kunstwerk te kunnen koken. Alle ingrediënten gingen in de pan en.......... TADAAAA ze kookten stuk voor stuk een prachtig kunstwerk!
Niet alleen de kinderen, maar ook de docenten reageerden enthousiast op ‘Hoe kook je een kunstwerk?!’. Een greep uit de reacties:
“Erg leuk museumbezoek! Complimenten hoe jullie op deze manier het museum toegankelijk hebben gemaakt voor kleuters. Mooi om te zien dat kinderen bezig waren met kleur, vorm en materialen.”
“Programma sluit aan bij de beleving van kleuters, kinderen waren actief betrokken en de activiteiten zinvol. Het programma is een waardevolle investering!”
“We merkten dat ze daarna in de klas ook nog verder gingen in hun spel met de opgedane kennis.”
Bij groep 3-4 stond het thema chaos en tegenstellingen centraal. De museumdocenten waren compleet in de war doordat ze een hele belangrijke rondleiding moesten geven. De vraag aan de kinderen was of ze konden helpen met het orde scheppen in de chaos. Waar de museumdocenten nog de deur opendeden in hun pyjama, zagen ze er veel professioneler uit tegen de tijd dat de klas het museum verliet. De kinderen hielpen ze hun schoenen terug te vinden, nieuwe kunstwerken te maken en alle informatie te verzamelen die ze nodig hadden voor de belangrijke rondleiding.
Ook ‘Achterstevoren, ondersteboven’ viel goed in de smaak en leverde mooie reacties van docenten op:
“Het programma was divers, kinderen werden actief betrokken en er was veel ruimte voor verwondering, herkenning en eigen meningen.”
“Het was een leuk en afwisselend programma rondom het thema. Erg leuk dat de deur werd opengedaan door museumdocenten in de pyjama, dit sloot ook mooi aan bij het introductiefilmpje. De kinderen vonden alle opdrachten erg leuk, vooral de opdracht met de overheadprojector maakte indruk.”
“Heel fijn dat we ieder jaar welkom zijn met een mooi programma in het museum bij ons in het dorp.”
De programma's werden ontwikkeld door educatiemedewerker Gemma Rakels en programmamaker Isa van Berlo. Zij zijn samen bijna drie jaar bezig geweest met het opzetten van de vaste schooleducatieprogramma’s voor De Wieger. In september 2023 werden de nieuwe programma’s voor de bovenbouwklassen al geïntroduceerd, die met ontzettend veel lof zijn ontvangen! Nu is, met de lancering van de programma's voor de onderbouw, het vaste educatieprogramma voor basisschoolkinderen compleet!
Het hele educatieteam van De Wieger heeft alle schoolgroepen met veel enthousiasme begeleid en ervoor gezorgd dat de programma's vlekkeloos konden draaien. Voor alle prachtige illustraties werd weer samengewerkt met Imke Geertman-Meeusen. De vaste educatieve programma's werden mede mogelijk gemaakt door: Fonds voor Cultuurparticipatie, het Tiny en Anny van Doorne Fonds en CMK (Cultuureducatie Met Kwaliteit).
Foto's door Gemma Rakels en Isa van Berlo
De nieuwe tentoonstellingen 'De schoonheid van het onbekende' en 'In de Ateliers: Michiel Coolen en Bert Roozen' zijn al gereed en te bezoeken vanaf donderdag 5 december!