29 juli t/m 19 november 2023
De schilderijen en tekeningen van Arjan van Helmond (1971) werpen licht op niet-spectaculaire en alledaagse beelden uit ons dagelijks leven. Hoewel zijn kunst niet per se verhalend is, roept zijn manier van werken wel narratieve associaties en de neiging tot introspectie op. Van Helmond zoekt naar de verbinding tussen persoonlijke en collectieve herinneringen en tussen cultuur en clichés of alledaagse gewoonten. Voor de expositie De Uitzet in Museum De Wieger maakt hij nieuw werk, geïnspireerd op herinneringen aan Deurne, het dorp waar hij geboren werd en opgroeide. Door de plek van zijn jeugd te onderzoeken én tegelijkertijd van afstand te bekijken – Van Helmond woont en werkt in Amsterdam – roept de kunstenaar bij zichzelf vragen op zoals: ‘wat gebeurt er als herinnering en bron opnieuw samenvallen? De Uitzet is de eerste tentoonstelling van Van Helmond met louter werk op papier.
Het idee voor De Uitzet ontstond toen de kunstenaar een bezoek aan De Wieger bracht. Het museum is een trouwlocatie en in een van de zalen was net een huwelijk voltrokken. Van Helmond besloot dit gegeven als uitgangspunt te nemen. Het sloot aan bij een idee waar hij al langer mee speelde, om een serie te maken van alledaagse objecten die iets vertellen over de relatie tussen twee mensen. Van Helmond verbeeldt in De Uitzet vooral de complexiteit van langdurige relaties. Het huwelijksservies van zijn ouders, dat alleen bij speciale gelegenheden wordt gebruikt maar toch de nodige barsten en hiaten vertoont, vormde zijn inspiratie.
Intimiteit
De Uitzet bestaat uit een tiental grote gewassen inktschilderingen op papier. De meeste ervan bestaan uit meerdere delen. Van Helmond zegt over deze nieuwe serie: “Ik wil al werkend de objecten die ik vastleg verkennen. Het gebruik van inkt in verschillende tonen dwingt me om nog meer aandacht te geven aan het licht in het werk. De inkt en het papier zorgen bovendien voor een mate van intimiteit en een gevoel van breekbaarheid die het onderwerp versterken." Vanuit de persoonlijke beleving richt het werk zich breder op de traditie van huwelijksgeschenken en alledaagse gewoonten en gebruiken. Enerzijds horen die nog steeds bij ons, anderzijds roepen ze een gevoel van nostalgie op.
Geboren en getogen in Deurne
Van Helmond werd geboren en groeide op in het ‘skoone’ Deurne, midden in de Brabantse Peel. Zijn ouders en een groot deel van zijn familie wonen er nog steeds. De agrarische sector is van oudsher goed vertegenwoordigd in het katholieke dorp. Hij groeide op in een typisch zuidelijke cultuur, met kerk, koeien, carnaval en worstenbroodjes. Midden in het dorp bevindt zich De Wieger, gevestigd in het voormalige woonhuis van huisarts, kunstenaar en verzamelaar Hendrik Wiegersma (1891–1969). Na zijn dood werd De Wieger een museum, met het werk van Wiegersma en zijn kunstverzameling als basis. Van Helmond zag er zijn eerste kunst en werd blijvend beïnvloed door de schilderijen uit de collectie. Inmiddels is Van Helmond al jaren actief als beeldend kunstenaar en nodigde De Wieger hem uit om een tentoonstelling te maken in ‘de Ateliers’. Zijn werk was eerder te zien in onder meer Museum Kranenburgh en Museum MORE.
Deze tentoonstelling is tot stand gekomen met steun van de gemeente Deurne en het Mondriaan Fonds.
Alvast meer lezen over het werk van Arjan van Helmond?
https://www.michielmorel.nl/de-uitzet-van-arjan-van-helmond/.