TENTOONSTELLING TER ERE VAN 100E GEBOORTEDAG HANS BAYENS
Verlengd tot en met 12 januari 2025!
Op 12 november 2024 is het honderd jaar geleden dat de Nederlandse kunstenaar Hans Bayens werd geboren. Museum de Wieger staat hierbij stil met een presentatie over zijn vroege werk. Schilderijen, tekeningen en enkele beelden van de befaamde kunstenaar zijn te zien in combinatie met werk uit eigen collectie van onder meer Hendrik, Friso en Pieter Wiegersma, met wie Bayens goed bevriend was. Bovendien is een van de weinige wandkleden van de kunstenaar te zien in de tijdelijke tentoonstelling Draadkrachtig, weef- en borduurkunst 1920-1970. De expositie in De Wieger is de eerste presentatie ter ere van de honderdste geboortedag van Bayens, de andere twee die hierop aansluiten, zijn later dit jaar te zien in Musea Zutphen en Museum Beelden aan Zee.
Bayens en De Wieger
Het werk van Bayens was al eerder in De Wieger te zien. Zijn honderdste geboortedag vormt een mooie aanleiding om een twintigtal van zijn schilderijen, beelden en tekeningen uit de periode 1950-1970 te tonen, samen met werken van Hendrik Wiegersma en diens zonen Pieter en Friso. Bayens was een regelmatige gast van de familie en schilderde meerdere portretten van medicus-pictor Hendrik Wiegersma. Eén daarvan is in De Wieger te zien. Bayens schilderde in zijn vroege periode vaak alledaagse taferelen, zoals mensen verzonken in gedachten of opgaand in een boek, maar ook volkse types liggend op het strand of aan de waterkant. Het ging hem om de schoonheid en de kwetsbaarheid van de mens.
Sociaal bewogen
Op het wandkleed Het Gezin, onderdeel van de tentoonstelling Draadkrachtig, beeldde Bayens een vissersfamilie af. De stijl is anders dan die van zijn schilderijen, maar ook dit werk getuigt van een sterke sociale betrokkenheid, iets dat ook later als een rode draad door zijn oeuvre loopt. Zo maakte hij vroege tekeningen in de mijnstreek De Borinage en van de Watersnoodramp in 1953. Later volgden beelden van schrijvers en figuren uit de literaire wereld die zich hardmaakten voor een betere wereld.
Veelzijdig kunstenaar
Bayens (1924-2003) werd geboren in het Belgische Hastière-Lavaux. Na zijn opleiding aan het Hoger Instituut voor Schone Kunsten in Antwerpen vestigde hij zich rond 1950 definitief in Amsterdam. Hoewel stromingen als Cobra en abstracte kunst in opkomst waren, bleef Bayens trouw aan zichzelf. Zijn stijl wordt tegenwoordig gekarakteriseerd als laat- of post-impressionistisch.
De mens en het menselijk leven nemen een centrale plek in binnen Bayens’ oeuvre. Hij schilderde portretten van vrienden, collega’s en bekende personen, onder wie Riccardo Chailly, Kees Verwey, Geert van Oorschot, Willem Drees en Wim Kan. Hij maakte bronzen beelden van Nederlandse schrijvers als Betje Wolff en Aagje Deken, Nescio en Multatuli. Daarnaast schilderde hij taferelen uit het circus, het theater, het interieur en werkte hij veel plein-air. Het heeft een rijk oeuvre opgeleverd.