De schoonheid van het onbekende
Kunstenaars op reis 1880-1950
7 december 2024 tot en met 25 mei 2025
Museum De Wieger is het komende half jaar in de ban van de Middellandse zee. Kunstenaars uit het noorden worden al eeuwenlang aangetrokken door de schoonheid van het onbekende zuidelijke landschap: bergen, pijnbomen, de azuurblauwe zee, bloemenpracht en het licht dat zo anders is dan bij ons. Dat inspireert hen tot het maken van werken vol kleur en contrast. De tentoonstelling in De Wieger focust op Nederlandse kunst uit de periode 1880 tot 1950. Er zijn ruim 70 werken te zien van onder meer Dirk Filarski, Leo Gestel, Jan Wiegers, Otto van Rees, Charley Toorop en Carel Willink. Veel werk komt uit de eigen collectie en is aangevuld met bruiklenen van Kunsthandel Pygmalion, Museum Flehite, Galerij-Museum Bies en particuliere verzamelaars.
De aantrekking van het zuiden gaat terug tot in de 17e eeuw. In navolging van de Engelse Grand Tour – een reis door Europa met als eindbestemming Rome -, maken veel kunstenaars een soortgelijke tocht. In Italië bestuderen ze resten van de klassieke oudheid en het werk van meesters zoals Raphaël en Leonardo da Vinci. In de 19e en 20e eeuw wordt het hele mediterrane gebied een bron van inspiratie. In De Schoonheid van het onbekende reis je mee met Charles Eyck, Carel Willink en Mies Carsten naar Frankrijk, met Otto van Rees, Hendrik Jan Wolter en Dirk Filarski naar Italië, met Isaac Israels en Kees Maks naar Spanje en met Philip Zilcken, Ferdinand Erfmann en Hendrik Havermann naar Noord-Afrika. We reizen via Parijs en de Alpen, twee belangrijke markeringspunten op de weg naar het zuiden.
Parijs als bakermat van de moderne kunst
De magische aantrekkingskracht die Italië en Rome lang hebben, wordt aan het eind van de 19e eeuw overgenomen door andere plekken, waaronder Parijs. Rome staat voor het academische classicisme. Parijs voor vernieuwing. Veel modernistische kunstenaars die zich niet langer thuis voelen bij de traditionele academische regels, kiezen voor nieuwe plekken. Parijs heeft veruit de grootste aantrekkingskracht. Sinds de wending die daar met het impressionisme heeft plaatsgevonden, is de stad uitgegroeid tot bakermat van de moderne kunst. Talloze kunstenaars uit heel Europa proberen in de Lichtstad een carrière op te bouwen. In de tentoonstelling is een ‘Parijs zaal’ ingericht om dit te markeren.
Bies-plus, een kunstestafette in de Peel
Binnen de tentoonstelling is speciale aandacht voor Marinus Bies (1894-1975). De Brabantse kunstenaar schilderde voornamelijk Peellandschappen, maar als zestiger is hij toe aan nieuwe inspiratie. Die vindt hij in Frankrijk. In 1954 en 1961 trekt hij daar door heuvels, bergen, haventjes en kleurrijke dorpen en stadjes. Terug in Aarle-Rixtel zet hij zijn indrukken om in kleurrijke werken. In februari 2025 is het 50 jaar geleden dat de kunstenaar overleed. Kleinzoon Marc Bies neemt het initiatief voor ‘Bies-plus, een kunstestafette in de Peel’. In Galerij-Museum Bies in Aarle-Rixtel is het hele jaar werk van Bies te zien. Daarnaast besteden ook De Wieger, Museum Klok en Peel in Asten, Museum Peel en Maas in Helden en Kunstpodium Het Oude Raadhuis in Beek en Donk aandacht aan Marinus Bies.