Maniërisme: baanbrekende artistieke idealen in een rumoerig Europa
Op het einde van de hoog renaissance voelden jonge architecten en kunstenaars in Italië een artistieke crisis. Alles wat bereikt kon worden, was reeds gedaan. Men ging op zoek naar nieuwe doelen en nieuwe vormen. De steden waar de renaissance zijn hoogtepunt had bereikt, Florence en Rome, werden als eerste een podium voor artistieke veranderingen, Venetië volgde spoedig. Michelangelo, Rafael en Leonardo da Vinci stonden aan het begin van deze omwenteling. Spoedig volgden kunstenaars als Bronzino, Parmigianino, Vasari, Arcimboldo, El Greco of Palladio met een extreme elegantie en een uitdrukkelijke aandacht voor details en perfectie. De periode van het maniërisme was echter veel meer: wetenschappelijke, religieuze en politieke revoluties waren in de 16de eeuw aan de orde van de dag. De Reformatie verscheurde Europa, de revolutionaire astronomische kennis van Copernicus verbrijzelde het oude wereldbeeld, de Sacco di Roma in 1527 wijzigde alle politieke verhoudingen. Nog nooit eerder waren de veilig gewaande verhoudingen zo drastisch veranderd. Het maniërisme verspreidde zich over geheel Europa; niet alleen waren de Medici en pausen opdrachtgevers van deze radicale artistieke idealen, ook de Franse koningen of de Habsburgse keizers werden belangrijke promotors, voor de noordelijke landen in Europa werd het een bevrijding van achterhaalde opvattingen. Een nieuw tijdperk brak aan met kunstenaars als Maarten van Heemskerck, Jan Gossaert of Adriaen de Vries. Maniërisme betekende vooral verbazing en verwondering: het werd de tijd van rariteitenkabinetten en uitzonderlijke tuinkunst.
Ommel, maandagmiddag, de Kluis, Kluisstraat 19
vanaf 6 februari 2023, van 14.15 tot 16.15 uur
Docent: drs. Wil. Boetzkes
Het cursusgeld bedraagt € 152,00 (vrienden de Wieger € 145,00)
( 6 lessen, incl. digitale syllabus )
Aanmelden via info@posterheidebrabant.nl